Sjukvård med rena kläder och sunda verktyg!

– Ingen ska behöva bli sjuk av att tillverka det som behövs för att vi ska bli friska. Kläder och utrustning som används i sjukvården ska inte vara producerade av barn som tvingas jobba i stället för att gå skola eller arbetare med svältlöner som hanterar farliga gifter, säger Susanne Sundqvist, gruppledare i Västernorrland.

Vänsterpartiets landstingspolitiker i Norrland har träffats i Umeå den 6-7 september. De har gjort studiebesök på NUS och diskuterat gemensamma frågor. Bland annat har de tagit upp det självklara att de som arbetar i fabrikerna som gör varor till sjukvården ska ha villkor som vi kan acceptera åt oss själva. Enligt organisationen SwedWatch kan i dag vissa produkter vara producerade av vuxna och barn som jobbar 14 timmar om dagen, sex dagar i veckan.

De stora landstingen tar under hösten fram riktlinjer för hur man kan ställa krav så att leverantörerna respekterar till exempel FN:s barnkonvention, ILO:s konventioner och arbetsmarknadslagarna i tillverkningslandet. Det är nåt som vänsterpartisterna välkomnar. Grovt räknat upphandlar landstingen i Norrland för ca 1 miljard per år.

– Vi vill att sjukvårdens leverantörer ska leva upp till bestämda sociala krav. Inget barnaarbete, vettig arbetsmiljö och respekt för fackliga rättigheter till exempel. Därför kommer vi att arbeta för att även landstingen i norr skaförbättra sina inköp så att vi handlar av företag som har en vettig syn på sin personal, på fackliga rättigheter och på vikten av miljöhänsyn, berättar Sundqvist.

Det måste gå att köpa varor från fattiga länder på ett sätt som gynnar ekonomisk, ekologisk och social utveckling, anser hon.

Uppmanar riksdagen att underlätta för sociala krav i upphandlingarna

Riksdagen ska i höst besluta om förändringar i lagen om offentlig upphandling. Vänsterpartiets landstingspolitiker i Norrland är eniga i sin uppmaning till alla riksdagsledamöter att förbättra möjligheterna att ställa sociala krav i upphandlingarna:

• Gör det lättare för de offentliga myndigheterna att köpa varor som är producerade under rimliga villkor, dvs utan barnarbete, giftiga miljöer, svältlöner och olagliga anställningsvillkor.
  • Ge de offentliga upphandlarna bättre möjligheter att handla enbart från företag i fattiga länder som respekterar mänskliga rättigheter, internationella konventioner och landets lagar.
  • Lagen ska ge goda möjligheter att hindra konkurrens från företag som använder barnarbete, har 12-14 timmars arbetsdagar och struntar i självklara åtgärder för en vettig arbetsmiljö.

För mer information, kontakta:

Susanne Sundqvist, gruppledare Västernorrland.