Höstkonferens 16 nov 2024

Nu närmar vi oss Höstkonferensen 2024, en viktig milstolpe där vi tillsammans tar de första stegen mot valrörelsen 2026. Det är dags att forma politiken som övertygar alla att en röst på Vänsterpartiet behövs för att skapa verklig förändring i samhället. Höstkonferensen i år är mer än bara ett trevligt möte – det utgör startskottet för vår valrörelse. Valet 2026 är ett ödesval där Sveriges framtid står på spel om vi inte lyckas skapa en politisk riktning som främjar jämlikhet och social rättvisa. Vi kommer ha tid för diskussioner och reflektion i grupparbeten där vi tillsammans identifierar våra nyckelfrågor och utvecklar strategier för att nå väljarna. Resultatet kommer sedan lägga grunden för vår valstrategi och hur vi profilerar oss som partiet som verkligen gör skillnad. Vi ser fram emot ett starkt deltagande från er alla och hoppas att ni vill vara med och forma den politik som för oss till valframgång 2026.

Med kamratliga hälsningar,
Erfan Kakahani
Ordförande Vänsterpartiet Västernorrland

Plats/tid: Söråker Folkets Hus, lör den 16 nov, kl 09-16

Anmälan sker via din egen partiförening, för att skapa en gemensam aktivitet där vi lär känna varandra i våra partiföreningar och för att underlätta samåkning. Samåkning planeras med buss (16 platser) mellan Örnsköldsvik, Kramfors och Härnösand. Distriktet bjuder på förmiddagsfika (smörgås), lunch och eftermiddagsfika (gofika). Reseersättning utgår.

Din anmälan bör innehålla:

*matpreferenser och allergier

*övriga behov (t ex barnpassning/funktionsnedsättning el dyl)

*ditt val av intresseområde utifrån de sju politiska områdena (se nedan)

Förarbete: Här under finner du utöver förslag till dagordning även ett arbetsdokument som du bör ha bekantat dig med före konferensen. Det behövs som en förförståelse och förberedelse för ett bra resultat i grupparbetet. Arbetsdokumentet beskriver varje politiskt område i regionen – från hälso- och sjukvård till miljö och hållbarhet, digitalisering och regional utveckling. Dokumentet ger dig en översikt över vad varje område innebär, hur vi som Vänsterparti står i frågorna och exempel på politik som vi kan utveckla tillsammans.

Förslag till dagordning för HK 2024

Arbetsdokument för de sju politiska områdena

Välj bland följande sju områden:

1. Hälso- och sjukvård: Kvalitet, patientsäkerhet, personalpolitik och försäkringsmedicin
  2. Miljö och hållbarhet: Klimat, energieffektivisering och hållbara transporter
  3. Regional utveckling och infrastruktur: Tillväxt, byggprojekt och kollektivtrafik
  4. Sociala frågor, välfärd och folkhälsa: Jämlik vård och hjälpmedel
  5. Utbildning, kultur och folkbildning: Bildning och regional kulturutveckling
  6. Digitalisering och teknikutveckling: IT, medicinsk teknik och vårdinformationssystem
  7. Ekonomi och regionala samarbeten: Budget och samverkan för gemensam utveckling

OBS! Vid din anmälan meddelar du som medlem viket av de sju politiska områden du önskar arbeta med i grupp under konferensen.

Anmälan bör ske senast den 3 november. Här anmäler du dig:

[email protected]

Vid frågor kan du även kontakta [email protected] eller ringa Ulrica Ödebygd, 070-6119462