Det är 1 maj och du är arbetarklass

Det största tricket etablissemanget någonsin dragit var att övertyga dig om att du inte finns. Definitionen av arbetarklass är inte att du jobbar på bruket, definitionen är att du i stort är maktlös på jobbet och att du är rökt om du står utan arbete. Under de senaste decennierna har vi inte alla blivit medelklass i ett klasslöst folkhem som borgarna försöker få oss att tro utan vi är mer arbetarklass nu än vad vi någonsin varit.

Vi är vanliga människor. Har vi tur har vi ett jobb, ibland är vi sjuka eller arbetslösa, det som förenar oss är att vi i våra liv är väldigt sårbara när det händer saker som vi inte kan kontrollera.

Så länge vi har ett jobb har vi jobbskatteavdrag och vi som har ett arbete har under de senaste åtta åren fått mer pengar i plånboken. Till och med arbeten vi köper i hemmet är skattesubventionerade och lämnar mer pengar över till de som redan har. Men de som betalar jobbskatteavdraget är de som i ett allt tydligare klassamhälle står lägre i den ekonomiska och sociala rangordningen genom hårdare regler och minskade ersättningar.

Allt fler arbeten i dag är också osäkra timanställningar. När man förr hade korta påhugg för att ganska snabbt komma in på arbetsmarknaden är det i dag verklighet för många att fastna i korta osäkra anställningar utan slut. Till och med vi själva i kommun, stat och landsting ”sparar” pengar genom att upphandla vårt arbete i den formen till lägsta pris.

Så vad kan vi göra? Jag tycker att vi ska bli arga. Inte arga som i att kasta gatsten eller skylla på de som har det sämre än oss, utan arga som i att vi på ett konstruktivt sätt fokuserar ilskan över det vi ser och upplever mot de som förtjänar det. Inte mot dem som står under oss i hierarkin utan mot de som byggt och cementerat den. Tillsammans är vi starka, tillsammans kan vi ta makt över våra egna liv och påverka samhället i en riktning där vi inte förlorar allt om vi förlorar jobbet eller blir sjuka. Där vi kan räkna med trygga anställningar som låter oss leva trygga liv. Vi står nu inför 1 maj. 1 maj är arbetarklassens dag, det borde vara vår dag då vi oavsett partitillhörighet visar att vi är många och vi vill ha ett samhälle där vi alla får plats på lika villkor. Så gå ut på 1 maj och gör din röst hörd.

Urban Bolander – Vänsterpartiet Härnösand