Jonas möter 3.orna på Sundsvalls gymnasium…

I en fullsatt Åkersviksaula,  en del av Sundsvalls kommunala gymnasieskola, talar Jonas Sjöstedt om EU-valet. Han är här för att beskriva vår politik, att det behövs en politisk förändring och för att tala om varför det är så viktigt att gå och rösta! Vad handlar det om? Varför är det viktigt för Vänsterpartiet att driva en EUkritisk politik inne i systemet? Sen så svarade han ju även på en massa frågor.

Att Jonas tycker om forumet, att möta en ung och vetgirig lyssnarskara går inte att ta fel på.

20140512_111643

”Jag tycker gymnasieelever ofta fokuserar på de större frågorna. Klimatet, jämställdheten och EU’s flyktingpolitik, sådana frågor som jag  ju brinner för!

Han beskriver ungdomars rätt till jobb, inte otrygga visstidsanställningar eller inringda ”spring-vik”. Många unga har otrygga anställningar, både här hemma och ute i Europa och EU ska inte kunna tvinga oss till privatiseringar i välfärden.

– ”Att skolor riskerar att gå i konkurs och måste läggas ner är ju sånt dagens unga lever med!”

Jonas 12/5 2014 -01 Jonas 12/5 2014 -02

– ”Det är viktigt att rösta i valet eftersom att EU inte fungerar. EU prioriterar att rädda banker, inte jobb åt unga! Därför ska man rösta på Vänsterpartiet, en kritisk röst i parlamentet.”