Höstkonferens i Ånge

Så har medlemmar från när och fjärran varit samlade i Ånge den 23 november för en höstkonferens. Christina Höj Larsen, vår riksdagkvinna och tillika migrationspolitiske talesperson i partiet berättade tillsammans med Mia Sydow Mölleby, vice gruppledare i riksdagen om det förestående valåret. Vänsterpartiet har snart 13.000 medlemmar, vi har en politik som är tydlig och vi driver frågan om att inte tillåta privata vinster i den generella välfärden. Det är en politik som vi är tydlig med, och vi strävar inte efter taburetterna i den omfattning att vi är beredda att förhandla bort den frågan. Då alla andra samlas i mitten, så står vi för en linje, som egentligen flertalet av den svenska befolkningen ställer sig bakom. Vi arbetar för ett jämlikt samhälle, vi är för att skatt skall användas för att fördela resurser och utjämna orättvisor. Jämlikhet mellan människor och länder är också en av förutsättningarna för att vi skall lyckas i klimatarbetet. Det blev en engagerad stund där konferensdeltagarna och våra riksdagskvinnor förde ett konstruktivt samtal. Senare så antog konferensen ett klimat-och miljöpolitisk plattform. Vi diskuterade även landstingsfrågor och kommer inom kort att även där presentera en plattform för vårt landstingsprogram framöver. Viktiga punkter där är att vi måste stärka primärvårdens funktion i hela länet, att vi måste hitta lösningar för stafettläkeriet, dvs ett stopp, Och att vi kommer att vara fortsatt motståndare till privata vinster inom vård, omsorg och skola.