Fram för en human flyktingpolitik – Stoppa REVA

Uttalande från Vänsterpartiet i Västernorrlands
årsmöte. Folkets Park Sundsvall den 16 mars.

Tillsammans är vi Sverige.

Vi vill ha ett samhälle där ingen skiljs ut på grund av sin ögon- eller hudfärg.

Ett samhälle där alla – utan undantag – ska kunna söka sjukvård utan att riskera att hämtas av polisen och där alla barn – med eller utan tillstånd – tryggt ska kunna gå till skolan utan att känna rädsla för att hämtas av en polisbil. Vi vill ha ett samhälle där bröllop inte stormas av gränspolis. Ett samhälle som respekterar mänskliga rättigheter och behandlar alla lika.

REVA och jakten på tillståndslösa är en konsekvens av en iskall och hård flyktingpolitik. Det är en tydlig och medveten politisk inriktning som regeringen omsatt i praktisk handling.

Resultatet ser vi nu i Stockholms tunnelbana och på Malmös gator. Polisen stoppar dem av oss som ser utländska ut för att kontrollera id-handlingar. De som saknar uppehållstillstånd skickas till förvar för vidare transport ut ur landet.

Jakten går och det ska hittas skyldiga även om inget brott har begåtts.

Tillsammans är vi Sverige. Vi vill att mänskliga rättigheter ska vara viktigare än vilka papper vi har i fickan.

Vi accepterar inte att några av oss jagas och misstänkliggörs utifrån en förljugen bild om hur man ser ut som svensk.

Och vi accepterar inte den omänskliga flyktingpolitiken som tvingar människor i behov av skydd att leva gömda i skuggan av våra liv.

Från Vänsterpartiet i Västernorrland, som  den 16 mars har haft sin årskonferens framför vi tre tydliga förslag för att stoppa jakten på papperslösa och ersätta den med en human flyktingpolitik och respekt för mänskliga rättigheter:

1. Stoppa      omedelbart REVA och jakten på papperslösa. Polisens resurser ska gå till att bekämpa      verklig brottslighet – inte till att hjälpa regeringen bryta mot mänskliga      rättigheter.Lagstifta så att polisen inte får söka tillståndslösa på      sjukhus, i skolor eller i samband med högtider i kyrkor och på rådhus.
  2. Ändra      Utlänningslagen så att vi får en verkligt generös och mänsklig      flyktingpolitik som ger skydd      undan krig och förföljelse åt dem som behöver det, inte skickar människor      tillbaka till tortyr, har ett verkligt barnperspektiv och respekterar      mänskliga rättigheter – oavsett juridisk status.
  3. Låt      papperslösa lämna sitt skuggliv och släpp in dem i samhället. Låt oss som ett första steg enas om att ge      uppehållstillstånd till alla vuxna som levt gömda i minst fyra år och alla      barn som ännu inte fått uppehållstillstånd fyra år efter det att de ansökt      om asyl.

För distriktsårskonferensen

Thomas Lundberg, Ordförande för Vänsterpartiet i Västernorrland