Stoppa jakten på sjuka och arbetslösa!

Sverige har blivit ett land där sjuka och långtidsarbetslösa får betala skattesänkningar för de rika. Reinfeldt tycker att det ska löna sig att vara en högavlönad och frisk man utan barn. Därför har regeringen sänkt ersättningsnivåerna för alla sjuka, arbetslösa och småbarnsföräldrar. Därför har regeringen infört historiska försämringar av sjukförsäkringen och gjort deltidsarbetslösa ännu fattigare.

En arbetslös Volvoarbetare och en sjukskriven förskolelärare får tusentals kronor mindre varje månad för att bekosta skattesänkningar åt den rikaste tiondedelen av befolkningen, som enligt Riksdagens utredningstjänst tjänar mest på regeringens politik. Men ingen människa blir friskare av fattigdom. Och regeringen borde bekämpa arbetslösheten – istället för att bekämpa de arbetslösa!

Syftet med att förstöra sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen är att pressa ner lönerna och skada tilliten till välfärdssamhället. De som har råd skaffar privata försäkringar och det gemensamma skeppet sjunker.

Västernorrlands län har ett högt ohälsotal jämfört med andra län i Sverige. Därför har länet drabbats hårt av försämringarna i sjukförsäkringen. Nu står vi inför en lågkonjunktur och regeringens försämringar av sjuk och arbetslöshetsförsäkringen kan få fullt genomslag. Mellan 2500-3000 personer i länet riskerar att bli utförsäkrade ur sjukförsäkringen 2010 till följd av de nya reglerna. Antalet nyanmälda jobb minskar och varslen har ökat med 764 procent sedan hösten 2007. Sjuka och arbetslösa blir fattigare och utslagningen från arbetsmarknaden ökar.

Det är därför viktigare än någonsin att satsa på våra ekonomiska trygghetssystem

Vi kräver gemensamma lösningar på gemensamma problem! Även den som i dag är frisk och har jobb kan bli sjuk och arbetslös i morgon. Vi människor är både starka och ömtåliga. Därför tjänar vi på en solidariskt finansierad och generös sjuk- och arbetslöshetsförsäkring. Vi vill höja taken och ersättningsnivåerna. Vi kämpar för alla människors rätt till jobb och ekonomisk trygghet.

Jakten på sjuka och arbetslösa måste stoppas! Vänsterpartiet vill byta regering och byta politik.