Distriktsordförande har ordet

Skrota marknadsexperimentet – Sverige behöver vänsterpolitik!

I år fyller jag 38 år, en familjefar med fru och en dotter på 4 år. Jag är f.d. idrottsman och tjänstledig industriarbetare för ett spännande jobb som politiker för Vänsterpartiet. Min resa i Sverige började för 30 år sedan i december 1991, när jag och min familj fick beviljat uppehållstillstånd i Sverige. Vi kom till ett Sverige som var byggt på principen av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. Vi möttes av ett Sverige där grundkänslan hos folk var att ta hand om varandra. Idag är det en sorg att se hur detta förvandlats till det nyliberala satsa-på-dig-själv-Sverige som vi ser idag.

En 30-årig era av marknadsexperiment, avregleringar och privatiseringar, samt minskade resurser till det gemensamma har nu lämnat en djup reva i välfärdssverige. Marknadsexperimenten har orsakat försvagade skolresultat, nedskärningar, åtstramningar i möjligheten till sjukersättning, segregation och fler fattigpensionärer.

Sverige behöver nu en annan politisk riktning som förkastar det nyliberala projektet som har utarmat den svenska välfärden och förtydligat att vi fortfarande lever i ett klassamhälle. Sverige behöver vänsterpolitik!

När den Socialdemokratiskt ledda regeringen och högerpartierna vill fortsätta i samma riktning är Vänsterpartiet det enda röda alternativet. Vår kamp i frågan om marknadshyror har visat att svenska folket håller med oss. I somras lyckades vi bromsa ännu ett marknadsexperiment då vi hindrade regeringen och samarbetspartiernas strävan att införa marknadshyror och höjda hyror för tre miljoner hyresgäster. Som belöning fick vi vårt högsta stöd någonsin i SVT/Novus väljarbarometer.

Sedan den 1 juni har vi fått över 4 800 nya medlemmar och vi växer också i Västernorrland. Jag ser med glädje fram emot kommande år då vi tillsammans går starka in i valrörelsen med hopp om att ge Sverige en annan politisk riktning. En politik för alla inte bara några få.

Bli medlem du med!

Erfan Kakahani