Jonas besök i Sundsvall

J 01

Under onsdagen praktiserade Jonas Sjöstedt hela dagen i hemtjänsten på Skönsmon för att se hur den så kallade Skönsmomodellen fungerar – i praktiken. Han kunde konstatera att när personalen själv får makt över sitt arbete så ökar effektiviteten samtidigt som kvaliteten för brukarna ökar. Vill ni se occh läsa mer om detta hänvisar vi med länkar till artiklar i övrig media: DagbladetMittNyttRadio Västernorrland & ST

j 02

Han var också upp på kommunhuset för att diskutera detta med kommunledningen. Med på mötet var Christiane Rüdiger (V), ordförande i NAVI (Nämnden för arbetsmarknad, vuxenutbildning och integration), Bodil Hansson (S), ordförande i Plan- och utvecklingsutskottet och Hans Forsberg (C), ordförande i Infrastruktur- och serviceutskottet. Förhoppningsvis kommer, med Vänsterpartiets hjälp, ett pilotprojekt med arbetstidsförkortning att sjösättas inom någon av socialnämndens enheter. En förhoppning är att detta bland annat ska leda till att den höga sjukfrånvaron sjunker.

J 03

På kvällen hölls ett öppet möte på Sveateatern, som var en väldigt trevlig lokal för detta ändamål! Mötet var välbesökt, drygt 100 personer satt i publiken för att höra vad Jonas Sjöstedt kunde ha att säga. Vår ordförande Karin Gustavsson, inledde med att välkomna honom till Sundsvall.

J 04

Efter detta höll Jonas ett bejublat tal och svarade sedan på många intressanta frågor från publiken. Sedan var han tvungen att skynda sig iväg för att hinna med ett plan till Grekland. Vi håller alla tummarna för att vänsterpartiet Syriza får många röster och stort inflytande över den framtida politiken i Grekland.

J 05

Innan alla gick hem kunde Karin, vår ordförande, berätta att Vänsterpartiet i Sundsvall har ”kvällsöppet” på tisdagar, en läsecirkel (anmäl intresse till Åke) samt att en studiecirkel ska starta (anmäl intresse till Marcus).