Vi har råd att vara solidariska

Den 2 december kunde man höra på Rapport om kommuner som inte tycker att de har råd att ta emot flyktingar. Detta är en oroväckande utveckling för visst borde vi i Sverige som är ett så pass rikt land kunna hjälpa människor på flykt. Flyktingarna man pratar om är människor som lämnat allt och flytt från sina hem för att de inte ser någon annan utväg för att kunna överleva.

En del säger att det är för många som får komma hit. Men samtidigt det finns fler asylsökande i ett enda flyktingläger i Kenya än i hela västvärlden. Andra tycker att vi ska hjälpa flyktingar i deras egna hemländer, men hur lätt är det att hjälpa människor på flykt inne i krigets Syrien istället för att låta människor komma hit. Jag vill att Sverige ska vara ett solidariskt land som står upp för de mänskliga rättigheterna och tar hand om de som behöver skydd.

Det är lätt att tro att Sverige redan idag har en bra flyktingpolitik. Men så är det inte. Vi skickar varje år tillbaka människor till krig, förföljelse och tortyr. Sverige har fällts tjugo gånger av FN:s kommitté mot tortyr. Det gör oss till världsmästare i utvisningar. När EU stänger sina gränser för flyktingar dör tusentals som tvingas lämna sina hemländer under den farliga flykten. Jag vill att Sverige ska leva upp till det goda rykte som vi har haft tidigare. Vi ska hjälpa människor som flyr och stå för solidaritet och medmänsklighet. Den som flytt från sitt land ska få skydd och inte tvingas tillbaka till krig eller förföljelse.

I Rapports inslag ställde man kostnaderna för flyktingar mot kostnaderna för äldreomsorgen och ungdomar. Det är en väldigt cynisk och inhuman samhällssyn att ställa fattiga mot fattiga och något som bara gynnar dom främlingsfientliga, för vem väljer Ahmed före farmor? Att flyktingar kostar är inte alls självklart. Även om dom får ersättningar så är det pengar som dom sen betalar hyra, kläder, mat etc för. Alltså pengar som går in i smörjer hjulen i Sverige. Jämför gärna med dom pengar vi betalar till riskkapitalisterna i välfärden som sen för ut dom pengarna oskattade till skatteparadis. Det är en kostnad. Invandrare däremot är en tillgång.