Vår lösning är en politik som skapar ett jämlikt Sverige utan segregation.

Svar till insändaren ”Sverige driver en extrem politik” TÅ 6/12.

Martin Timander skriver i en insändare den 6/12 om sin syn på invandring till Sverige. Insändaren är full av fula tricks med statistik där bara delar av vad som är sant tas med.

När det gäller antalet som invandrar till Sverige så är de siffror som Martin Timander lyfter fram alla som kommer till Sverige och får uppehållstillstånd. Det flesta av dem är EES-medborgare, tillfälliga besökare, gäststudenter, adoptivbarn, personer som har blivit kära i en svensk och arbetskraftsinvandrare som fått tillfälligt uppehållstillstånd på inbjudan av en arbetsgivare för att sköta ett särskilt jobb. Samtidigt utvandrar även människor från Sverige så nettot är något helt annat.

Sedan tar Martin Timander upp kostnaden för invandring. Han pratar om kostnader på 200 miljarder kronor, det är en siffra som förekommer ofta från rasistiska partier. Denna siffra är kryddad med kostnader för bistånd och EU-medlemskap, men däremot har man inte räknat in allt det som invandrade personer bidrar med i form av arbete, skatter och så vidare. Som en jämförelse till detta kan nämnas att statens utgifter år 2011 för migration var 7.5 miljarder kronor. Här ingår kostnader för flyktingmottagande i vid bemärkelse. Det faktum att vi blir fler invånare kostar naturligtvis i sig inte någonting – i så fall skulle ju länder med stor befolkning vara fattigare än länder med liten befolkning. Antalet jobb är inte statiskt i Sverige utan ökar om vi blir fler.

Martin Timander oroas även över segregationen runt om i Sverige, hans lösning är att stoppa invandringen. Vår lösning är en politik som skapar ett jämlikt Sverige utan segregation. Orsaken till de problem som finns i vissa förorter är fattigdom, arbetslöshet och utslagning – inte invandring. För att lösa problemen måste vi ta kampen mot den förhärskande politiken idag som vill att de rika ska bli rikare och som struntar i alla de som har det sämre. Klyftorna måste minska. Riktig integrationspolitik handlar om att driva en politik för full sysselsättning, bygga fler bra och billiga bostäder, rusta upp slitna bostadsområden och satsa på en likvärdig skola samt en generell och rättvis välfärd för alla, där valfriheten inte styrs av din plånbok. Riktig integrationspolitik handlar också om att ta krafttag mot diskriminering och rasism.

Vänsterpartiets politik handlar alltid om att lösa samhällsproblem tillsammans, oavsett om det handlar om segregation eller klassklyftor. Det är något som Martin Timander också borde testa någon gång

Martin Neldén, ordförande Vänsterpartiet Härnösand

Maria Thunberg, ordförande Vänsterpartiet Kramfors