Stolta Vänsterpartister…

Så har årets Pridefestival i Sundsvall gått av stapeln! Vänsterpartiets deltog på flera fronter. Kim Ottosson debatterade HBTQ-frågor på Stora Scenen på Drakfestivalen och Maria Thunberg deltog i en debatt i Hamnträdgården, som på fredag och lördag förvandlades till ”Pride-Park”. De frågor som diskuterades var framförallt vad kommunpolitiker kan göra rent konkret för att förbättra situationen för HBTQ-personer. Moderator vid bägge tillfällena var Christian Antoni Möllerop, RFSL’s vice förbundsordförande.
Under debatten lyftes bland annat frågan om vad som hänt i kommun och landsting sedan RFSL gjorde kommunundersökningen 2006. RFSL ställde då upp en lista på åtgärder de ansåg behövas i landets samtliga kommuner.
Den listan är fortfarande aktuell att arbeta efter. I Prideparken fanns Vänsterpartiets informationstält under festivalens två sista dagar, där vi svarade på frågor om vår politik. Men vi fick även själva chans att lyssna på festivalens övriga fantastiska talare. På lördagen anslöt sig ett tiotal medlemmar till de 200 glada som gick i Pridetåget.