”Din migrationspolitik gör oss till cyniska och kalla människor”

Vi tycker inte att gamla, dementa tanter som Ganna ska utvisas till ett land där de inte har anhöriga. Vi tycker inte att små barn som Hiyab och Deymond ska skickas ensamma runt i världen. Vi känner inte igen oss i ett Sverige som gör såhär. Regeringens migrationspolitik gör oss till människor vi inte vill vara – cyniska och kalla. Du säger att det är farligt att ha visioner. Då förstår jag att du har gett upp. Men, käre statsminister, vi är många som fortfarande tror att en annan värld är möjlig. Det skriver Christina Höj Larsen, Vänsterpartiets migrationspolitiska talesperson i ett öppet brev till statsminister Fredrik Reinfeldt.

Käre statsminister Reinfeldt,

Du verkar trött. Jag förstår det. Regeringens privatiseringsprojekt havererar ett efter ett. De gamla får sitta i kissblöjor medan riskkapitalisterna för ut skattepengar ur landet. Friskolorna kammar in vinster men ungarna klarar inte betygen. Oseriösa jobbcoacher och etableringslotsar växer fram som svampar i backen men skapar endast jobb till sig själva. Det är såklart besvärligt.

Du trodde att marknaden skulle fixa allt och så intresserar den sig endast för vinsten. Vi andra kan tycka att du var lite naiv – men tydligen kom det som överraskning för dig att liggsår, underkända betyg och skojarföretag följer i privatiseringens fotspår. Klart en statsminister blir trött.

Till råga på allt gnälls det nu om migrationspolitiken. Du förstår – vi tycker inte att gamla, dementa tanter som Ganna ska utvisas till ett land där de inte har anhöriga. Vi tycker inte att små barn som Hiyab och Deymond ska skickas ensamma runt i världen. Vi tycker inte att oppositionella ska skickas rakt i armarna på bödlar i Syrien eller Iran. Vi tycker inte att somaliska familjer ska leva splittrade. Vi tycker att alla ska ha lika rätt till vård. Och vi tycker inte att familjen Danielian efter elva år i Sverige en luciamorgon ska utvisas till ett land som inte är deras.

Jag tror att du suckar, statsminister Reinfeldt. Du lägger pannan i djupa veck och förklarar att Sverige inte har råd med mänskliga rättigheter. Du säger att Sverige är så bra på att ta emot asylsökande. Det är bara det att det inte räcker. Vi vill inte ha sänkt restaurangmoms, för maten smakar liksom inte bra när barnens klasskompisar en tidig morgon utvisas.

Du säger att det är farligt att ha visioner. Då förstår jag att du har gett upp. Om något är farligt, så är det att sluta tro att vi kan bättre. Men, käre statsminister, vi är många som fortfarande tror att en annan värld är möjlig. Vi är många som varje dag kämpar: vi arbetar, skriver, sjunger, målar, talar – och tillsammans viker vi drömmarnas fanor ut.

Jag kan nästan höra dig fnysa, statsminister. Kanske tittar du vädjande på migrationsminister Billström. Men vi vet ju båda att han inte är till större hjälp. Det är kanske därför ni gömmer er bakom byråkratin och låtsas att ni inte har politisk makt över det som sker?

Därför vill jag ge dig en liten lista här, statsminister Reinfeldt. Du får den eftersom ni verkar ha slut på visioner och lösningar. Det är en förteckning över konkreta saker som måste göras för att förhindra att barn som levt större delen av sina liv i Sverige utvisas. Förändringar som kan hjälpa barn i samma situation som familjen Danielian:

Gör omedelbart Barnkonventionen till svensk lag. Barns rättigheter måste genomsyra alla delar av vårt samhälle – i synnerhet asylprocessen där barn är bland de allra mest sårbara.

Sätt en bortre gräns på max 18 månader i asylprocessen. Om inte tidsgränserna uppfylls får den sökande automatisk uppehållstillstånd.

Se över lagen kring verkställighetshinder så att utvisningsbeslut inte kan fattas om beslutet inte kan genomföras, det vill säga om ursprungslandet inte vill ta emot de sökande eller om man inte kan fastställa vilket land den sökande kommer från.

Låt polisen lämna tillbaka ett utvisningsbeslut till Migrationsverket om det inte kan genomföras. Då undviker vi att polisen samlar beslut på hög som ligger kvar i åratal.

Sätt en gräns för hur länge ett utvisningsbeslut får ligga. Kan beslutet inte genomföras bör den sökande få uppehållstillstånd så att livet i Sverige kan börja.

När du är klar med detta har Vänsterpartiet många flera förslag. Det är bara att ringa. Och vet du, om du har tappat alla visioner – så kan vi ju byta till en regering som vågar arbeta för en annan värld. Tills dess bär Vänsterpartiet stolt upp drömmarnas fanor.

Christina Höj Larsen, riksdagsledamot för Vänsterpartiet i Västernorrland