Från hjärtat av Claes

Fredag 20 augusti klev Claes Stockhaus upp i talarstolen på torget i Sundsvall. Eller upp på talar-lådan kanske man ska säga. Mitt i lunchrusningen var det, så budskapet torde ha nått en hel del sundsvallsbor.

Ur hjärtat talade han om farorna med en välfärd endast de rika har tillgång till och råd med. Om hur riskkapitalbolag dränerar det allmänna på pengar och flyttar dem till skatteparadis. Och om hur (v)i vill forma en politik som börjar bygga igen de giganstiska klyftor som borgarna hunnit gräva under de här fyra åren.

Vi passade också på att lansera Sundsvallsvänstern som ett parti i föryngring. Sex av de åtta första namnen på listan till kommunfullmäktige är småbarnsföräldrar. Det är knöligt att få ihop politik och småbarnsliv men det är helt nödvändigt att vi finns representerade i olika beslutsforum. Vi vet hur det är i skolan, på dagis, på barnavårdscentralen. Och vi har idéerna om hur vi ska få Världens Bästa Välfärd. Utan vinstintresse.

Ett tiotal vänsterpartister samt Alexander Fandén från Ung Vänster deltog också och delade ut flygblad.