Stoppa jakten på sjuka och arbetslösa!

Riksdagsledamöterna Liselott Olsson, Marianne Berg, Torbjörn Björlund och Gunilla Wahlén besökte torsdag den 6 november Sundsvall för att berätta om konsekvenserna av regeringens politik.

Sverige har blivit ett land där cancersjuka och långtidsarbetslösa får betala skattesänkningar. Västernorrlands län har ett högt ohälsotal jämfört med andra län i Sverige. Därför har länet drabbats hårt av försämringarna i sjukförsäkringen.

Kostnaderna för ekonomiskt bistånd i Sundsvall har varit oförändrade trots att det under 2007 var högkonjunktur. Nu står vi inför en lågkonjunktur och regeringens försämringar av sjuk och arbetslöshetsförsäkringen kan få fullt genomslag. Mellan 2500-3000 personer i länet riskerar att bli utförsäkrade ur sjukförsäkringen 2010 till följd av de nya reglerna.

Antalet nyanmälda jobb minskar och varslen har ökat med 764 procent sedan hösten 2007. Sjuka och arbetslösa blir fattigare och utslagningen från arbetsmarknaden ökar. Det är därför viktigare än någonsin att satsa på våra ekonomiska trygghetssystem.

Jakten på sjuka och arbetslösa måste stoppas! Vänsterpartiet vill byta regering och byta politik!

Gå in på  https://www.vansterpartiet.se/content/view/1842/275/  för att läsa hela rapporten.