Landstingsgruppen träffade kamrater från norr

Landstingsgruppen från Västernorrland träffade kamrater från norra landstingen 4-5 september i Luleå. Temat för träffen var psykiatri, där vi har många frågor gemensamt, bl a hur man åstadkommer bättre samarbete mellan kommun och landsting kring gruppen psykisk sjuka.

Landstinget Norrbotten har ingått ett samarbetsavtal med Luleå och Boden kommun för att hjälpa den utsatta gruppen människor med dubbeldiagnos psykisk sjukdom och missbruk. Gruppen kommer ofta i kläm eftersom det inte sällan krävs drogfrihet innan behandling för den psykiska sjukdomen och omvänt. Det uppskattas av ca 1 av 1000 medborgare lider av denna svåra dubbeldiagnos, och förutom stort personligt lidande för detta ofta även med sig kostnader och besvär för det omgivande samhället i form av kriminalitet, våld och störningar.

Samarbetsavtalet mellan landstinget Norrbotten och kommunerna innebär att man förbinder sig till ett gemensamt ansvar för gruppen med dubbeldiagnos. Personal från kommun och landsting arbetar tillsammans i team för att hjälpa personerna med besvär. Arbetsmetoden kallas "case managing" och innebär att man skapar en relation till klienten, där man står kvar oavsett vad som händer. Det finns alltså inget krav på drogfrihet. Detta innebär att man kan fungera som en länk mellan klienten och olika instanser t ex socialkontor, försäkringskassa och vård. Man kan säga att relationen långsamt byggs upp för att kunna fungera som ett drivmedel i strävan efter ett bättre liv. Särskilt intressant är att det tydligt märks på den psykiatriska akutmottagningen att teamen finns i dessa kommuner. Personer som ofta har besökt akuten, avgiftats och sedan åkt ut igen, kommer nu inte längre till akuten. De får i stället hjälp i sin närmiljö av sitt team.

Från ett Västernorrlandsperspektiv går det att känna igen delar av metoden från mottagningen i Kramfors, där man har fått mycket beröm för sitt arbete med psykisk sjuka.

Det kan finnas anledning att fundera på vilka andra grupper i samhället som kan behöva hjälp i teamform, och hur vi bättre åstadkommer att sätta patienten i centrum för gemensamma insatser i samarbete mellan kommuner och landsting. Till exempel kan äldre multisjuka eller funktionshindrade i framtiden tänkas få bättre stöd om vi blir bättre på att tillämpa helhetssyn.

Som avslutning på träffen hölls en mycket välbesökt presskonferens, där gruppledarna från de fyra norra länen berättade om vårt gemensamma arbete. Inte oväntat var journalisterna a även mycket intresserade av regionfrågan som ju splittrar våra län, en fråga som vi även diskuterade en del själva under träffen.

Som alltid kändes det mycket givande att träffa kamrater från andra landsting, eftersom vi ju kämpar med de samma frågor och bekymmer kring ekonomi, minskande skatteunderlag och ökande medicinska kostnader.

Christina Höj Larsen, pol. sek. (V) Landstinget Västernorrland